A. PORTI
Poarta este partea mobila din imprejmuire destinata circulatiei. In pozitia deschisa sau inchisa poate permite sau poate intrerupe circulatia. In mod practic poarta este un mijloc de aparare contra patrunderii elementelor ostile cum este cazul cetatilor, constructiilor fortificate sau a locuintelor. La fel de bine poarta este folosita pentru a retine in interiorul imprejmuirii oameni(lagare, puscarii) , animale(tarcuri, gradini zoo), bunuri sau valori(banci, depozite de tezaur, muzee) etc.
Portile, in istorie, au reprezentat si un simbol al puterii prin marime, masivitate, forma constructiva si aspect care se vede si in zile noastre.
Cu cat proprietatea e mai valoroasa cu atat gardul va fi mai inalt iar poarta mai luxoasa, fie ca e situata in Beverly-Hills, Londra, Dubai sau Ferentari, „principiile” sunt aceleasi.
In cartierele selecte, private si exclusiviste nu exista garduri si porti.
Sa nu uitam de rolul estetic, artistic, simbolic, mistic, ritualic, dar mai ales social al portii:
Istoria portilor ne invata ca daca vrem sa ne aparam eficient atunci cuvantul de ordine este „tzeapa”,
si ca cea mai eficienta bariera este podul mobil pentru ca nu poate fi atacat cu berbecul, opreste agresorul la distanta potrivita sa-l poti nimici cu arcul de pe ziduri dar iti permite sa poti iesi foarte repede din cetate daca e nevoie:
Bariera este de fapt santul sau groapa dintre puntea de acces si poarta dupa ridicarea podului mobil.
In principiu, cand vorbim de tactici de aparare, ce era de inventat s-a cam inventat deja din vremuri strabune, incepand probabil de la „Arta Razboiului” a lui ShunTzu. Ceea ce ne ramane noua de facut este sa vedem cum putem adapta tehnici arhaice la vremuri moderne intr-o tara in care armele de foc sunt interzise.
Un alt element tactic interesant al apararii cetatilor era calea de acces pe un pod inalt, ingust si fara parapeti astfel incat in ingramadeala atacului foarte multi inamici sa cada de pe pod. Si ca ingramadeala sa fie si mai mare, la intrarea pe pod era creat un spatiu triunghiular care sa adune si mai multi oameni la intrare, ca o palnie. Rampa podului fiind ascendenta viteza de inaintare a celor din fata era mai mica iar cei din spate ii impingeau ca sa intre si ei. Macel ca la black-fraierday. Intr-un final, la poarta cetatii mai ajungeau jumatate din cati pornisera, sau mai putini. De pe ziduri cadea ploaia de pietre, de smoala topita, de sageti si de foc. Inamicului nu-i ramanea decat sa fuga. Cetatea a scapat cu bine atacului.
Zavorul portilor era o barna groasa din lemn pusa transversal pe poarta.
Cand veneau dusmanii si bateau frumos la poarta cu berbecul de asediu era imposibil ca aceasta sa nu se deschida :-).
Ceea ce nu au stiut niciodata anticii este ca o contrafisa solida ar fi facut poarta de neinvins, asta daca nu ar fi existat mereu cate un element tradator in interior.
Dupa multe experiente triste s-a gasit un tip destept care a dat un plus de siguranta intrarii in cetate si a inventat „zona de retinere” adica un hol intre doua porti verticale foarte grele:
Principiul era simplu: poarta dinspre interior era inchisa. Dupa ce inamicii navaleau inauntru si nu mai aveau loc nici sa se miste cadea poarta dinspre exterior care strivea tot ca gasea dedesupt inchizant dusmanii in capcana. In pereti existau gauri pe unde aparatorii bagau sulite lungi. Era de fapt o zona de macel la care dusmanii de afara puteau privii neputinciosi. Efectul demoralizator era garantat.
Gata cu istoria.
Poarta casei tale, mica ta cetate, trebuie sa aiba cateva elemente constructive obligatorii pentru a nu fi escaladata sau dislocata prin impact sau tragere cu masini.
1] tepi sau lame antiescaladare, 2] bara anti-impact, 3] contrafisa anti-impact, 4] sabotul contrafisei, 5] stalpi de sustinere.
1_Modelul panou metalic compact sau din bare rigide verticale lungi, cu tepi, lame sau sarma ghimpata la partea superioara, contra escaladarii.
2_Marimea portii dicteaza rezistenta ei la impact.
Faceti porti mici, cat sa incapa masina fara sa poti deschide portierele iar spatiul ramas sa permita cu greu unui om sa treaca. Intre panourile deschise ale portii vom avea o zona de retinere foarte buna. Va recomand latimea de acces intre stalpii porti de sub 3m deoarece majoritatea masinilor de familie au latimea de aprox 2m.
3_Elementele de consolidare contra dislocarii: stalpi grosi (sau bolta, sau portal din metal, beton armat, zidarie), balamale solide, bara transversala:
mmmdaaaa, o treaba gospodareasca:
Zona de retinere:
B. BARIERE
Barierele clasice sunt santul cu apa si bariera anticavalerie.
De la ninja avem cuiul din talpa sau „coltul babei” :
Din acestea au rezultat produsele moderne in domeniu:
Dar pentru ca intre timp ne-am mai civilizat folosim bariere ceva mai soft. O dunga pe asfalt, un semn montat pe un stalp, un semafor, o bariera colorata, o banda din plastic.
mBine, nu toata lumea intelege semnificatia semnelor si atunci trebuie sa le explicam cu linia de lemn la palma:
Ce urmarim? Sa spargem cauciucuri, sa oprim vehiculele sa intre pe proprietatea noastra, sa provocam daune corporale neletale inamicilor sau cum le-o fi norocul.
Ce improvizatii facem ca sa nu dam multi bani si sa avem rezultate.
Santul simplu sau cu apa peste care vom pune o punte mobila usoara si robusta ca sa avem acces cu masina in curtea personala si pe care sa o putem retrage repede si usor in caz de agresiune.
Santul cu apa si cu vegetatie este avantajos pentru ca putem camufla capcane, cum am invatat de la Rambo din Vietnam.
AVERTISMENT:
A – pune semne discrete doar de tine stiute acolo unde pui capcanele ascunse ca sa nu ajungi sa fii victima propriei tale opere. Arata familiei unde ai pus capcanele si unde sunt semnele pentru a le putea evita in caz de evadare.
B – nu lasa animalele de curte, de paza sau de companie in zona cu capcane.
C – pune semne de avertizare ca ai capcane care ranesc grav (chiar daca nu ai 🙂 )
O rigola eleganta din beton poate fi si o beriera eficienta. Pentru acces poate fi acoperita cu un gratar metalic, plastic sau din lemn, sau cu dale din beton.
Scoatem gratarul din amplasament si il inlocuim rapid cu un arici.
Ce improvizatii ascutite mai putem face?

„Coltul babei”
Parti din utilaje agricole:
Pentru cazul in care aveti copaci sau stalpi de iluminat sau utilitari pe langa imprejmuire trebuie sa luati masuri contra catararii:
Daca accesul la locuinta se face pe o alee avem mai multe variante de sicanare a circulatiei: cu gropi multiple, in cascada, de marimi si adancimi diferite, cu tzepi camuflati prin ingropare partiala si cu obstacole.
Sau bariere elastice, as zice chiar pufoase:
Pentru ca nu avem alte solutii, baza sistemului defensiv al locuintei si proprietatii se bazeaza pe scandura cu cuie si cuiul din talpa sau coltul babei. Cand e vorba de masini, probabil ca stim deja ca un cui in anvelopa nu produce o pana decat daca il scoatem.
De exemplu acest model:
este foarte usor de construit dar nu are nici o eficienta la anvelope deoarece este flexibil, dar poate fi eficient la picioare descaltate.
Acest model este simplu, robust si usor de executat dar are tot efectul unui cui.
Cel mai bun „coltul babei” este acesta deoarece cand a produs intepatura s-a produs instant si dezumflarea totala a rotii. E mult mai greu de facut dar are cea mai mare eficienta si la anvelope si la talpi de incaltaminte.
O bariera de-acum „clasica” este cea din mai multe fire de sarma ghimpata intinse transversal peste un drum.
Tot la categoria „clasice” este bariera pentru biciclisti si motociclisti, adica in cablu subtire din otel sau un fir de sarma ghimpata ridicat deasupra drumului dar la inaltimea de 1,5m si ancorat solid la capete.
Ca sa nu fie vizibile trebuie vopsite in negru. Este o bariera fosrte periculoasa. Va las sa va imaginati ce daune poate produce. O aplicatie moderna a acestei bariere este gardul, parapetul sau bariera cu cablu:
care face o treaba buna dupa cum se vede din poze.
Unii au incercat si solutii mai incurcate:
Ceea ce trebuie sa nu uitam este sa punem semne de avertizare:
Concluzia 1:
Nu face din sistemul de aparare o capcana pentru tine. Pregateste-ti mai multe rute de evadare pentru cazul in care sistemul defensiv cedeaza si spatiul interior este invadat.
Concluzia 2:
„Pentru omul priceput nu exista bariera de netrecut.” (Eu 🙂 )
De la varste fragede (n-ati mai vazut asa ceva):
Aveti ceva idei noi?
AVERTISMENT
Acest articol are un caracter strict informativ si documentar.
©H™
Excelente idei!
Multumesc!
ApreciazăApreciat de 2 persoane
Îmi plac la nebunie porțile care apar în articol și în general porțile vechi, în diferite stiluri , chiar și când sunt mici cu aspect de ușă. Porțile maiestuoase au fost și sunt adevărate capcane, mai ales pentru copiii proprietarilor. Un exemplu este tragedia prin care a trecut actrița Romy Schneider, când fiul ei a murit tras în țeapă, la propriu, atunci când a încercat să escaladeze poarta vilei.
ApreciazăApreciat de 2 persoane